Friday, June 15, 2012

dunia asing itu

dengan nama-nama indah sang pencipta..
bismillahirrahmanirrahim..

terima kasih ya Rabb..
atas nikmat yang melimpah ruah..

termasuklah nikmat kehidupan di dunia yang fana ini..

yaa.. sepanjang hidup ini,
hampir setiap hari..
Allah temukan aku dengan pelbagai benda baru..


pelbagai ragam manusia..
jutaan pengalaman..
Alhamdulillah ~

dunia asing itu..
sungguh asing..

aku tertanya-tanya..
benarkah ini dunia yang aku jejaki ini.?
atau hanya bermimpi..

hebat sungguh mereka..
mampukah aku.?
...

ya benar.
kehidupan adalah suatu proses pembelajaran..
dan kali ini.,
aku sedang belajar menduduki dunia asing ini..
dunia yang penuh dengan cabaran, onak, duri..
sanggupkah aku.??

alhamdulillah..
Allah telah hadiahkan aku dengan rakan2 yang hebat..
yang selalu membantu aku di kala aku kesusahan..
syukur alhamdulillah :)

dunia asing  yang aku maksudkan adalah arena perdebatan..

satu dunia yang tidak pernah aku impikan untuk melaluinya..
tidak sama sekali..
segalanya berlaku tanpa dirancang
dan syukur..
banyak pengalaman yang dapat kugarap melalui dunia ini..
ini adalah apa yang aku dapat dan masih berusaha melengkapkannya lagi...

# keyakinan diri
#  kemahiran berkomunikasi
# minda berfikiran kreatif & kritis
# bersikap tenang
# menambah ilmu di dada

in sya Allah akan aku berusaha semaksima mungkin dalam arena ini.,
di samping teman-teman yang sentiasa memberi bimbingan dan tunjuk ajar.. 
terima kasih daun keladi..

rakan-rakan debat IPG KPP ~



Demong Beach Resort 2012
bunga antara kumbang-kumbang~

kakak abang yang hebat.!
macam-macam gayaa

awe dan mek klate ~



untuk aku yang beru setahun jagung menapak dalam dunia asing ini..
memang banyak cabaran..

pertama kali latihan bertempat di bilik jpp..
TERUK SANGAT ~ 
ditambah lagi dengan tiada langsung pengetahuan tentang debat..
haa.,
memang rasa nak berhenti terus..

tetapi aku masih meneruskan langkah.,
menghadapi dan mengharungi liku-liku yang ada.,



syukur.,
masih Allah beri peluang untuk aku teruskan perjalanan ini..,
moga mendapat redhanya..
doakan aku berjaya dan terus memajukan diri dalam bidang ini..
doakan kami berjaya juga~



Deligasi Pendebat Institut Pendidikan Guru Kampus Pulau Pinang 2012

tetapi ingat.,
semua itu hanyalah dunia yang sementara..
dunia yang akan kujadikan jambatan yang terbaik..

اللَّـهِ الَّذِى لَهُۥ مَا فِى السَّمٰوٰتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ ۗ وَوَيْلٌ لِّلْكٰفِرِينَ مِنْ عَذَابٍ شَدِيدٍ الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَيَوٰةَ الدُّنْيَا عَلَى الْءَاخِرَةِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّـهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا ۚ أُو۟لٰٓئِكَ فِى ضَلٰلٍۭ بَعِيدٍ

"Allah-lah yang memiliki segala apa yang di langit dan di bumi. Dan kecelakaanlah bagi orang-orang kafir karena siksaan yang sangat pedih, (yaitu) orang-orang yang lebih menyukai kehidupan dunia dari pada kehidupan akhirat, dan menghalang-halangi (manusia) dari jalan Allah dan menginginkan agar jalan Allah itu bengkok. Mereka itu berada dalam kesesatan yang jauh. "
(QS Ibrahim:2-3)

Semoga kita semua mendapat HIKMAH dari Allah...
”Allah menganugrahkan AL- HIKMAH kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan barangsiapa yang dianugrahi AL-HIKMAH itu, ia benar-benar telah dianugrahi KARUNIA yang BANYAK. Dan hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran.” (QS Al Baqarah : 269)


No comments:

Post a Comment